学校法人 文徳学園 文徳高等学校・文徳中学校

日々のできごと

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理科実験授業

2024年9月9日

理科実験授業
9月9日(月)1年生の理科の授業で、水に溶けた物質を取り出す実験を行いました。
塩化ナトリウムと硝酸カリウムを一旦水に入れ、温度を上げ、溶かします。その後、徐々に冷やし、結晶として取り出す実験です。水への溶けやすさは、物質によって異なり、温度が高くなると急激に溶けやすくなるものもあります。水への溶けやすさと温度の関係を学ぶことが実験の目的です。「再結晶」という概念を学びます。

8月26日(月) 2学期始業式

2024年8月26日

学校長訓話では、まず727日に実施したオープンスクールでの生徒諸君の活躍に対して感謝の気持ちを伝えられました。長期にわたる日照り、また関東地方で頻発する線状降水帯、そして現在接近中の台風10号の状況などに触れられ、今後の自然災害への注意喚起をなさいました。

 

さらに、726日から開催されたパリ五輪についても言及されました。パリ市街で行われた開会式では、国や人種に関係なく、互いに讃え合う姿が見られ、その重要性を伝えられました。

 

また近代オリンピックの父と称されるクーベルタンの『参加することに意義がある』という言葉を紹介され、参加への努力をする過程で人は成長していくのであり、クーベルタンの言葉に込められた努力の大切さを伝えられました。加えて、柔道の阿部一二三選手の「努力は天才を超える」という言葉やスケートボードの堀米雄斗選手の「1%の可能性を信じた」という発言にも触れられ、「2学期は自分の目標と向き合い、最後まで諦めずに取り組んでください」と2学期への期待を伝えられました。

 

その後、各学年から代表生徒が2学期の目標を発表しました。以下に、その内容を紹介します。

 

J 中村さん

2学期の目標は遅刻をしないこと、帰ってすぐに寝ないこと、家で自習をすることです。2学期は生活ノートを活用して、遅刻をしないように1日のスケジュールを管理し、帰宅後も宿題や自習に取り組んでいきたいです。」

J 田川さん

1学期は先輩としての行動や言葉遣いで注意を受けることがありましたが、2学期は行事や生活の中で後輩の手本となるように言動を意識して生活していきたいです。また学習面に関しては、9月の学力推移調査に向けて生活ノートを活用して計画を立てて勉強し、学習と生活の両立を図りたいです。」

J 蔵座さん

2学期は進路選択の重要な時期なので、10月に行われる共通テストに向けて計画を立てて勉強に取り組んでいきます。また3年生は学校行事や中体連も最後になるため、友人や家族とのコミュニケーションを大切にしながら、中体連に向けて走れる身体づくりに取り組んでいきたいです。私たち3年生は学校の顔であることの自覚を持ち、生徒会やクラスで掲げた目標を達成するために学校生活を送ることで、後悔することのない1年にしたいです。」

 

In his address, the headmaster began by expressing his gratitude to the students for their performance at the Open School held on 27 July. He also mentioned the prolonged period of sunshine, the frequent linear precipitation zones in the Kanto region and the situation with Typhoon No. 10, which is currently approaching, and warned against future natural disasters.

He also mentioned the Paris Olympics, which started on 26 July. At the opening ceremony held in the city of Paris, he conveyed the importance of the Olympics, where people of all nationalities and races were seen praising each other.

He also introduced the words of Coubertin, the father of the modern Olympic Games, ‘Participation is meaningful’, and said that people grow through the process of making the effort to participate, and conveyed the importance of the effort that is contained in Coubertin’s words. In addition, he referred to the words of judo athlete Hifumi Abe, who said that ‘hard work surpasses genius’, and skateboarder Yuto Horigome, who said that he believed in the potential of 1%, and expressed his expectations for the second term, saying: ‘In the second term, please face your goals and work on them without giving up until the end.

Representative students from each year group then presented their goals for the second term. The following is a summary of what they said.

1J Mr Nakamura.

‘My goals for the second term are not to be late, not to go to bed as soon as I get home, and to do self-study at home… In the second term, I will use my daily life notebook to manage my daily schedule so that I will not be late, and I will do homework and self-study after I get home.’

2J Ms Tagawa

In the first semester, I received some attention for my behaviour and language as a senior student, but in the second semester I want to be conscious of my behaviour in events and in my daily life so that I can set a good example for younger students. Also, in terms of my studies, I want to make use of my life notebook to plan and study for the academic performance survey in September, and to balance my studies and my life.’

3J Mr Zouza

‘The second semester is an important time for choosing a career path, so I will plan and study for the common test in October. Also, third-year students will be the last to attend school events and the Junior High School Sports Festival, so I would like to work on building a body that can run for the Junior High School Sports Festival while maintaining good communication with my friends and family. We third-year students are aware that we are the face of the school, and we will spend our school life achieving the goals set by the student council and our classes, making this a year we will never regret.’

7月27日(土) 文徳中学校オープンスクール

2024年7月31日

727()、オープンスクールを行いました。

オープニングセレモニー:自己紹介のアイスブレイク

体験授業(英語):フォニックスかるたゲーム

 

体験授業(理科):新千円札を電子顕微鏡で観察しよう!

校内見学ツアー:

お忙しい中、オープンスクールにご参加いただいた方々に心から感謝申し上げます。

 

9月21日(土)に学校説明会、11月16日(土)に入試対策説明会を予定しております。

9月の学校説明会については、こちらから申込ができます。

是非、皆さまのご来校をお待ちしています。

 

On Saturday 27 July, an open school was held.

Opening ceremony: self-introduction ice-breaker

Trial lesson (English): Phonics karuta game

Trial lesson (science): Let’s observe the new 1,000-yen note with an electron microscope!

School tour:

We would like to thank all those who took time out of their busy schedules to attend the Open School.

A school information session is scheduled for Saturday 21 September and an entrance exam preparation session for Saturday 16 November.

You can register for the September school information session here.

We look forward to welcoming you to the school.

7月23日(火) 緑化活動

2024年7月31日

723日(火)、正門前の花壇にマリーゴールドを植え、正面玄関前のプランターに花胡椒、松葉牡丹、ミントを植えました。

猛暑の中でしたが、環境美化委員に加えてテニス部の有志も参加し、迅速にきれいに植えることができました。

 

On Tuesday 23 July, marigolds were planted in the flower bed in front of the main gate and flowering pepper, pine needle peony and mint were planted in the planters in front of the main entrance.

Although it was extremely hot, volunteers from the tennis club as well as the Environment and Beautification Committee members took part in the planting, which was done quickly and neatly.

7月19日(金) 終業式

2024年7月31日

学校長訓話では、入学式で掲げた目標の確認として「校歌をみんなで大きな声で歌うことができたこと、そして体育大会で中学生が一生懸命に取り組んだよさこいソーランの披露は素晴らしく、創造的復興が進んでいること」を述べられ、全校生徒の努力を称賛されました。

そして、花壇のお世話について「リーダーシップを発揮し、みんなで協力して花壇をお世話することで、学校全体がきれいになります」と今後の活動への期待の言葉がありました。

また中学生が本の貸し出し量で高校生を大きく上回っていることについて「読書を通じて広い視野を持つことができるように、これからもたくさんの本を読んでください」と励ましの言葉がありました。

最後に、「自分には何ができるのかを考え、少しずつ自分の得意なことを伸ばしていってほしい」と、2学期に向けたメッセージで締めくくられました。 

その後、各学年から代表生徒が1学期の反省を発表しました。以下に、その内容を紹介します。

J 畑さん

「入学後は電車で通学するのが怖かったですが、今はやっと慣れてきました。クラスメイトにおはようと元気に挨拶することができるようになり、学校生活が少しずつ楽しくなっています。しかし、遠足では弁当を忘れてしまうという失敗もありました。今後は自分の行動にもっと気を付けていきたいです。」

J 川尻さん 

1学期は悪ふざけや言葉遣いに対して注意されることが多かったです。しかし、中体連で他校の生徒の礼儀正しさを見て、心と体を鍛えることの重要性を感じました。2年生の勉強は難しくなってきましたが、しっかりと質問をし、その日のうちに理解することを目標にします。また、先輩としての自覚を持って、学校生活を過ごしていきたいです。」

J 藤原さん

3年生として自覚ある行動をしていきたいです。リーダーシップを発揮して、後輩を引っ張っていく先輩になります。毎日夜の10分は苦手な数学に向き合うことを目標にしました。以前は理由をつけて、苦手なことから逃げていましたが、一つの成功がモチベーションにつながることを知りました。10月の共通テストに備えて、しっかりと勉強を続けていきます。そして、生徒総会で決まったスローガンのような生徒を目指していきたいです。」

 

最後に全校生徒で生活信条を唱和し、校歌を大きな声で歌うことで終業式を終えました。

終業式を通じて、生徒全員が1学期を振り返り、2学期に向けて新たな決意を固めることができました。

 

In the principal’s speech, he confirmed the goals set at the entrance ceremony. He also talked about how it’s nice we were able to sing the school song together loudly, how the performance of the Sakoi Soran dance that the junior high school students worked hard on at the sports festival was wonderful, how the creative rebuilding of our school is progressing well, and praised the efforts of all the students.

He also expressed his expectations for future activities regarding the care of the flower beds, saying, “By demonstrating leadership and working together to take care of the flower beds, the entire school will become beautiful.”

He also encouraged the junior high school students, who borrow far more books than their high school upper classmen, saying, “Please continue to read many books so that you can have a broader perspective through reading.”

Finally, he concluded with a message for the second semester, saying, “I want you to think about what you can do and gradually improve your strengths.”

 

After that, representatives from each grade gave a reflection on the first semester. What they talked about is written below.

1J Hata-san

“After I enrolled, I was scared to commute to school by train, but now I’m finally used to it. I can now greet my classmates cheerfully and say good morning, and my school life is gradually becoming more enjoyable. However, I also made a mistake by forgetting my lunch on a field trip. I want to be more careful about my behavior in the future.”

 

2J Kawajiri-san

“In the first semester, I was often warned about my pranks and language. However, when I saw how polite the students from other schools were at the junior high school athletics competition, I realized the importance of training both my mind and body. My studies this year have become more difficult, but I will ask questions and aim to understand what I asked questions about on the same day. I also want to spend my school life with an awareness of being an upperclassman.”

 

3J Fujiwara-san: “I want to be aware of my behavior as a third-year student. I will be a senior who shows leadership and leads my underclassman. I set a goal to spend 10 minutes every night working hard at math, which I am not good at. In the past, I used to make excuses to avoid things I was not good at, but I learned that succeeding even once can motivate me to work harder. I will continue to study hard in preparation for the standardized test in October. And I want to aim to be a student like the slogan we decided on at the student assembly.”