文徳中学校トップページ » 日々のできごと » ペルーとの国際交流 1日目「International exchange with Peru (Day 1)」
2024年9月11日
9月10日(火)~9月13日(金)の4日間の日程で、ペルーのサンホセ・デ・モンテリコ校より、引率のヤマシロ・ナカムラ・エリアナ校長先生、サポーターのイザベル・シマさん、そして中学3年生の生徒5名が本校を訪れ、国際交流会を実施しました。サンホセ・デ・モンテリコ校との交流は、2012年より行っていましたが、新型コロナウイルスのパンデミックにより、生徒諸君の対面での交流会は5年ぶり5回目となります。昨年はリモートによるZOOM交流会を実施しました。
9月10日(火)一日目
訪問団到着後すぐにエリアナ校長先生やサンホセ・デ・モンテリコ校の生徒一人ひとりから、本校職員に日本語でご挨拶をいただき、記念品をいただきました。
1時間目の交流会では、日本とペルーの国旗の前で、エリアナ校長先生より本校の生徒諸君へ日本語での挨拶をいただき、サンホセ・デ・モンテリコ校の様子をビデオ映像を通して紹介いただきました。本校生徒を代表して村上さん(3J大浜小)が歓迎の言葉を述べた後、ペルーの衣装をまとったサンホセ・デ・モンテリコ校の生徒たちよりダンスの披露がありました。その後の、レクレーションを通して、両校の生徒たちの表情には次第に笑顔が広がって行きました。
2時間目以降は、ベルーの生徒諸君も本校の中学生と共に授業に参加しました。生徒諸君は、英語の授業はもちろんのこと、社会・数学の授業においても、お互いに英語を使って身振り手振りを交えながら一生懸命コミュニケーションを取ろうと努力していました。また、体育では、ペルーの生徒たちも、サンホセ・デ・モンテリコ校では実施されていない水泳の授業に挑戦してくれました。
↑宗教や言語別での人口分け(社会)↑ボールを用いた会話のやり取り(英語)
↑相似の三角形を作図(数学) ↑水泳授業
異文化に触れ、異なる言語でのコミュニケーションに最初はとまどいや恥ずかしさが見られましたが、空間や時間を共有するうちに次第に打ち解けていく様子が見られ、対面で顔を合わせて交流することが、お互いの理解を深める上でいかに大切なことか実感することができました。
放課後、ペルーの生徒たちは、本校生徒の家族(ホストファミリー)とともに、帰宅し、日本での家庭生活を体験しています。
Immediately after their group arrived, Principal Eliana and each of the students from San Jose de Monterrico greeted the school staff in Japanese and presented them with commemorative gifts.
During first period, we held an exchange party with both the Japanese and Peruvian flag handing in the front. Principal Eliana gave a speech in Japanese to our students and showed us a video of their school. As representative, one of our students, Ms. Murakami (from Ohama Elementary School) welcomed the Peruvian students, then the students from San Jose de Monterrico, dressed in traditional Peruvian clothing, performed a dance. After that, we had an ice breaker where students from both schools had smiles gradually spread across their faces.
From 2nd period, the Peruvian students participated in our classes. The students tried hard to communicate with each other in English and by using gestures and body language, not only in English classes but also in social studies and math class. Also, in PE class, the Peruvian students tried swimming lessons which are not offered at their school.
At first, the students seemed confused and nervous interacting with people from a different culture and communicating in a different language, but as they shared space and time together, they gradually began to open up, and they realized how important face-to-face interaction is in deepening mutual understanding.
After school, the Peruvian students returned home with our students families (their host families) and experienced home life in Japan.